TEHTÄVÄ 13. Reklamaatiotehtävät 1 tai 2
TEHTÄVÄ 13. Reklamaatiotehtävät 1 tai 2
Lue ensin PP-esitys reklamaatiosta. Tee sitten joko tehtävä 1 tai 2, ensin reklamaatio ja siihen vastaus.
1. a) Kiinteistönhuoltoyhtiö Kauppinen Oy:n putkiasentaja on ollut huoltokäynnillä As. Oy Kotikadun eräässä asunnossa. Putkiasentaja oli pysäköinyt Kauppinen Oy:n tunnuksin varustetun autonsa (rekisterinumero VXC-765) Kotikadun pysäköintialueelle asukastunnuksin merkitylle autopaikalle. Autopaikan haltija Marko Myllynen huomasi kotiinsa tullessaan, että hänen autopaikallaan olikin Kauppinen Oy:n auto, ja hänen oli etsittävä omalle autolleen toinen paikka. Marko Myllynen lähettää sähköpostitse huomautuksen Kauppinen Oy:n huoltopäällikölle ja kopion viestistä taloyhtiönsä isännöitsijälle. Kirjoita Marko Myllysen huomautus.
1. b) Kauppinen Oy:n huoltopäällikkö Leevi Leppänen selvittää, kuka putkiasentaja oli kyseisellä huoltokäynnillä ollut ja keskustelee putkiasentajan kanssa. Putkiasentajan mukaan hän oli pysäköinyt Kauppinen Oy:n auton asukaspaikalle, koska pysäköintialueen kaksi vieraspaikkaa olivat täynnä, ja hän arveli huoltokäyntinsä kestävän vain puoli tuntia. Putkiasentaja oli kyllä jättänyt autonsa tuulilasiin käyntikorttinsa, jossa oli hänen puhelinnumeronsa. Kirjoita Kauppinen Oy:n huoltopäällikön sähköpostivastaus Marko Myllysen huomatukseen.
2. a) Mia Korte ja Jani Kempele olivat Matkaveikot Oy:n järjestämällä neljän päivän Pariisin-matkalla. Heille oli varattu majoitus Opera-hotellista, jonka luokitus on kolme tähteä. Kaksi päivää ennen matkaa Jani sai sähköpostiinsa Matkaveikot Oy:ltä viestin, jossa ehdotettiin, että Mia ja Jani vaihtaisivat hotellia päällekkäisvarausten vuoksi. Uusi hotelli Du Centre olisi samantasoinen kuin Opera ja sijaitsisi vielä keskeisemmällä paikalla. Jani ja Miia suostuivat vaihtoon.
Pariisissa pariskunta huomasi, että Hotel Du Centre oli heidän mielestään paljon vaatimattomampi kuin Opera. Heidän huoneessaan oli puutteita ja vikoja. Lisäksi aamiainen oli todella vaatimaton ja hotellialueella oli rakennustyömaa. Matkan hinta oli 620 € / hlö. Miia ja Jani haluavat takaisin matkan hinnasta 250 € / hlö. Kirjoita Miian ja Janin reklamaatio Matkaveikat Oy:lle. Muista perustella korvausvaatimusta kuvaamalla viat, puutteet ja ongelmat mahdollisimman tarkasti.
2. b) Matkaveikat Oy pahoittelee vastauksessaan hotellinvaihdosta, mutta pitäytyy kannassaan, että Jani ja Miia siirrettiin suurin piirtein vastaavaan tasoiseen hotelliin. Matkatoimiston täytyy kuitenkin ottaa kaikkiin asiakkaiden esittämiin epäkohtiin sekä heidän korvausvaatimuksiinsa. Mieti, ovatko epäkohdat ja korvausvaatimukset oikeassa suhteessa ja päätä, onko Matkaveikot Oy:n syytä korvata Janille ja Miialle rahallinen korvaus. Kirjoita Matkaveikat Oy:n vastaus Janin ja Miian reklamaatioon ja perustele päätöksesi.